Van idee online-conceptstore tot contouren

Knapgemaakt | Ambacht & Design

Knapgemaakt is een soort marktplaats voor iedereen die op zoek is naar bijzondere creaties. Creaties die zelfontworpen en handgemaakt zijn, uniek of in kleine oplages. Misschien leuk om te lezen hoe Knapgemaakt tot stand is gekomen en welke gedachtelijnen gevolgd zijn.

Problematiek en oplossingsrichting

Er zijn heel veel mensen die mooie spullen ontwerpen en maken. Het is voor hen reuze lastig om daarmee een beetje naamsbekendheid te generen. Je kan natuurlijk een mooie website of facebookpagina ontwikkelen, met je creaties langs galerieën, conceptstores gaan, op braderieën een kraampje huren, maar of je daar nu echt verder meekomt. Aldus ontstond de gedachte om een online-conceptstore te ontwikkelen: Knapgemaakt.nl.

Oplossingsrichting aanscherpen

Een beetje marktonderzoek leert dat zulke ideeën al eens tot ontwikkeling zijn gebracht. Op internet staan een aantal sites om zelfontworpen en handgemaakte producten onder de aandacht te brengen en te verkopen. Dat is natuurlijk een moment om te denken: “het is er al, zonde van de tijd om nog zoiets te ontwikkelen”. Maar, je kan ook kijken of er mogelijkheden zijn voor verbetering.

De bekendste site op dit gebied is het internationale Etsy.com. Een flink aantal schermen in vullen en jouw handgemaakt product staat tegen een gering bedrag voor 4 maanden op de site. Best even een klusje, maar voor de rest oké. De site oogt wel erg rommelig, vol met ‘creaties’ die vallen in de categorie knutselen. De verkoop verloopt via Etsy die 5% transactiekosten hanteert. Tja, dan moet je hopen dat het bestelde en betaalde door betreffende adverteerder aan je wordt verzonden. En zo zijn nog een flink aantal sites bekeken op hun voor- en nadelen. Al met al leidde dat tot het volgende:

Voor bezoekers:

  • Zorg ervoor dat Knapgemaakt een zeker niveau heeft, zonder voor smaakpolitie te willen spelen
  • Houd het qua aanbod breed, zodat het leuk is om op Knapgemaakt te snuffelen
  • Bied mogelijkheid om direct in contact te treden met de verkopende partij

Voor verkopende partijen

  • Maak het makkelijk om een shop op Knapgemaakt aan te maken
  • Zorg voor mogelijkheden om zelf shop/creaties te kunnen promoten
  • Genereer als Knapgemaakt verkeer naar hun eigen website

Contouren Knapgemaakt

Bovenstaande analyse gaf de contouren voor de ontwikkeling van de Knapgemaakt site. Doelgroep: kleine (startende) ondernemers, dus geen winkeliers of particulieren die een enkel product willen verkopen. Producten: zelfontworpen, handgemaakte creaties, uniek of in kleine oplages. Opzet: shop-in-shop; winkelpagina op Knapgemaakt met verwijzingen naar eigen website/shop. Om redenen van complexiteit, zowel qua siteontwikkeling als qua verkoopproces: geen intermediaire rol met kans op toestanden rond betaling, levering, klachten, etc.

Gewoon een mooie ogende site met bijzondere creaties die bijdraagt aan meer naamsbekendheid en hogere omzet voor verkopende partijen.